Riksdagen beslöt i dag att Sverige får en ny spellag från och med 1 januari 2019.
– Min uppmaning till alla aktörer inom branschen – från spelbolag till mediehus – är att vi nu så snabbt som möjligt börjar följa den nya lagen. Det finns ingen anledning att vänta ytterligare ett halvår. Det vore en tydlig signal till alla i vårt samhälle att vi är redo att ta ansvar, säger Hasse Skarplöth, vd ATG.

I dag har riksdagen formellt beslutat om att öppna upp den svenska spelmarknaden. Spelmonopolet faller. Från och med den 1 januari 2019 kommer kommersiella spelbolag kunna erbjuda spel i Sverige genom en laglig licens. För de etablerade monopolaktörerna innebär detta stora förändringar. Förbehållet lotter, nummerspel, automater och landbaserat kasino som fortsatt är exklusiva för ideell sektor och Svenska Spel kommer spelmarknaden att vara konkurrensutsatt. För ATG innebär det att man blir ett spelbolag som alla andra på den nya licensmarknaden.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla politiker som visar att det går att fatta bra beslut över partigränserna. Den nya lagen ger ATG nya möjligheter att leverera spännande spelupplevelser på ett schysst och smidigt sätt – som är bra för spelarna, sporten och samhället. ATG kommer fortsätta att vara ett hästspelsbolag men vi tittar nu på hur vi kan bredda vår produktportfölj inför 2019, säger Hasse Skarplöth.

ATG har sedan 2010 aktivt arbetat tillsammans med sina ägare Svensk Travsport och Svensk Galopp för att en ny spelmarknad ska införas i Sverige.

– Det är bra att vi nu på lång sikt får en spelmarknad med mer lika villkor. Men jag fasar inför den kommande hösten där fler lycksökare kommer låta spelansvaret få stå åt sidan i syfte att tjäna snabba pengar genom att ösa ut bonuserbjudande över kunderna och där spelreklamen ökar. Attityden till spel hos svenska folket sjunker. Den kurvan riskerar att bli allt brantare om inget görs, säger Hasse Skarplöth.

Hasse Skarplöth ser tre saker i den nya lagen som alla bolag så snabbt som möjligt kan börja efterleva:

1. Att bara erbjuda bonus vid första speltillfället för en ny kund

2. Att följa de nya riktlinjerna för marknadsföring och se till att reklamen blir måttfull

3. Att mediehusen tackar nej till reklam vars innehåll inte följer den nya spellagen

– Det vore en signal till alla – kunder, politiker, samhället och oss själva – att vi vill ta ett ansvar och samtidigt visa respekt för den nya lagen. Och att vi är redo att göra det nu, och inte om ett halvår. Detta är inte bara en fråga för bolagens ledningar och styrelser utan också för ägarna. Vill man verka i en bransch med dåligt rykte eller vill man vara med och skapa en schysst och hållbar spelbransch? För mig och mina ägare är svaret givet. Vi tror på att våra kunder ska må bra i sitt spelande och att kunder som mår bra är bra för vår affär, säger Hasse Skarplöth.

För mer information, kontakta:
Hasse Skarplöth, vd ATG
Mobil: +46 70 527 21 52

AB Trav och Galopp (ATG) ägs till 100 procent av trav- och galoppsporten. ATG levererar en kombination av trav- och galoppsport i världsklass samt spännande och underhållande spel. ATG erbjuder spel hos drygt 2 000 ombud, i digitala plattformar samt på 37 trav- och galoppbanor runt om i landet. Under 2017 genomfördes cirka 20 000 lopp med spel. Koncernen omsatte 2017 4,2 miljarder kronor. ATG tryggar via spelet på hästar den svenska trav- och galoppsportens långsiktiga förutsättningar. Hela ATG:s överskott, 2 miljarder kronor (2018), går tillbaka till hästsporten. Läs mer: https://omatg.se/