Eftersom Travprat kommer att närvara under långfredagstravet så väljs vilka hästar som spikas på plats. Dessa hästar är i alla fall mina förstarankade och att några av dessa spikas är troligt. Färjestads bana är känd som ”snabb” och just spets och blommor är vanligt förekommande. Olika utrustningsändringar kan således spela in i val av spikar.
3 Adiago Trot (V75-2) körs av Oskar J Andersson i ett lärlingslopp och tränas av Marcus Lindgren. Många brukar strecka på just i lärlingslopp och då kan det vara bra att göra tvärtemot och spika. Kusken är proffskusk i min mening och hästen har gjort det bra i de senaste starterna. Lindgren tränar även 5 Hierro Boko (V75-2) och även den har vettig vinstchans.
Folke Hjalmarssons minneslopp osar klass detta år. Flera grymma femåriga ston selas ut. Järnladyn 6 Southwind Feji (V75-3) möter äntligen delar av femåringseliten och jag tror att hemmakusken Micke J Andersson verkligen vill vinna för publiken. Southwind Fejis karriär liknar en saga och köptes från början in som fölsto. Southwind Feji ska nog snart vilas och laddas en sista gång (?) innan uppehåll, barfota? Konkurrens saknas inte, bland annat 7 Caddie Liseaux (V75-3) och 3 Double Exposure (V75-3). Dock är svårbedömnda då de återkommer efter vila. Jag är ytterst svag för Southwind Feji och vill att sagan ska fortsätta, spik!
7 Vestpol Gladiator (V75-4) startar 20 meter efter hästarna på startvolten. Som tidigare nämnts så är Färjestad en spetsbana och hästarna på startvolten är gynnande, så jag får räkna lite på det och köra loppet i huvudet innan spelstopp. Hur som helst är Gladiatorn min första häst och tänkbart spikförslag. Min rank: 7 – 1 – 3 – 2.
14 Mellby Euphoria (V75-6) har kasst spår men lyckas Jorma Kontio ge hästen ett vettigt lopp så kan hon runda alla till slut. Tänkbart spikförslag trots läget.
Peter Untersteiner spetsade i Prins Carl Philips Jubileumspokal förra året med Poet Broline och vann. I år sitter han upp bakom 1 Justice Ås (V75-7) och lyckas han att hålla ut motståndarna och får spets igen så kan det hålla hela vägen även denna gång.